Algemene voorwaarden

Hieronder staan de algemene voorwaarden voor onze bouw- en onderhoudswerkzaamheden.

Art. 1 Definities

De in deze Onderhoudsovereenkomst inclusief de overwegingen met een beginhoofdletter aangeduide begrippen, hebben de betekenis die daaraan in dit artikel 1 wordt toegekend.

 

  1. Dexterity Labs is bedrijf van Kees Hoogendijk, KvK 86229524, Appie Groenlaan 66, 9731 KL Groningen
  2. Correctief Onderhoud: heeft de betekenis die daaraan wordt toegekend in artikel 2.2 onder b;
  3. Documentatie: de gebruikershandleiding van de Programmatuur, inclusief aanpassingen die daarop plaatsvinden.
  4. Fout/Bug: een aantoonbaar en reproduceerbaar gebrek in de Programmatuur dat er toe leidt dat de functionaliteit van de Programmatuur afwijkt van de beschrijving daarvan in de Documentatie, dan wel het anderszins niet voldoen van de Programmatuur aan de Licentieovereenkomst.
  5. Hersteltijd: de in artikel 4.2 genoemde periode waarbinnen Dexterity Labs – na binnenkomst van een melding van een Fout – zich tot het uiterste inspannen om de Fout te herstellen.
  6. Licentieovereenkomst: de tussen Partijen gesloten overeenkomst met betrekking tot het gebruiksrecht op de Programmatuur.
  7. Nieuwe Versie: een opvolgende versie van de Programmatuur met in overwegende mate nieuwe of gewijzigde functionaliteiten, al dan niet onder een andere naam uitgebracht.
  8. Onderhoudsovereenkomst: de onderhavige overeenkomst
  9. Onderhoudsvergoeding: de periodieke vaste vergoeding die Opdrachtgever voor het overeengekomen Onderhoud van de Programmatuur aan Dexterity Labs moet voldoen.
  10. Onderhoud: heeft de betekenis die daaraan wordt toegekend in artikel 2.2 onder de aanhef. Het Onderhoud valt uiteen in vier categorieën zoals nader gespecificeerd in artikel 2.2;
  11. Ondersteuning: heeft de betekenis die daaraan wordt toegekend in artikel 2.2 onder d;
  12. Partij(en): Opdrachtgever, Dexterity Labs of beide partijen;
  13. Preventief Onderhoud: heeft de betekenis die daaraan wordt toegekend in artikel 2.2 onder a;
  14. Programmatuur: de computerprogrammatuur waarop Onderhoud verricht zal worden. Onder Programmatuur wordt tevens verstaan de Updates daarvan.
  15. Reactietijd: de periode waarbinnen Dexterity Labs – na binnenkomst van een melding van een Fout – zal aanvangen met het herstel van de Fout.
  16. Service Uren: tijdvak waarbinnen Fouten door de Opdrachtgever aan Dexterity Labs kunnen worden gemeld en waarbinnen het overeengekomen Onderhoud wordt verleend door Dexterity Labs.
  17. Schriftelijk: de term ‘Schriftelijk’ omvat ook per e-mail, fax of ander elektronisch medium.
  18. Update(s): een nieuwe release van de Programmatuur, waarin Fouten geheel of gedeeltelijk zijn verwijderd, actualisatie heeft plaatsgevonden of een beperkte wijziging van de functionaliteit is aangebracht.
  19. Vernieuwend Onderhoud: heeft de betekenis die daaraan wordt toegekend in artikel 2.2 onder c.


 

Art. 2 Voorwerp van deze Onderhoudsovereenkomst

  1. Dexterity Labs zal de Programmatuur in overeenstemming met de bepalingen van deze Onderhoudsovereenkomst onderhouden.
  2. Het onderhoud ('Onderhoud') zal bestaan uit:
    1. Preventief Onderhoud: Het waarborgen dat de Programmatuur blijft voldoen aan de daaraan in de Documentatie gestelde eisen. Hierbij kan gedacht worden aan: oplossen van problemen, verrichten van noodzakelijk onderhoud, signaleren van trends, vaak voorkomende problemen, onderlinge verbanden en oorzaken, bewaken van de opslag- en verwerkingscapaciteit van de infrastructuur en het signaleren van capaciteitsproblemen, leveren en installeren van upgrades van systeemsoftware, optimaliseren van de infrastructuur, verzorgen van autorisaties (in overleg met de Opdrachtgever), periodiek maken van back-ups en op verzoek terugzetten van back-ups, beheren van technische systeemdocumentatie, beheerprocedures en het configuratie-overzicht.
    2. Correctief Onderhoud: Het opsporen en herstellen van Fouten in de Programmatuur, nadat deze door Opdrachtgever zijn gemeld in overeenstemming met het bepaalde in artikel 7.
    3. Vernieuwend Onderhoud: Het beschikbaar stellen van Updates en Nieuwe Versies.
    4. Ondersteuning:Het verlenen van assistentie bij het gebruik van de Programmatuur. Ondersteuning vindt plaats telefonisch of Schriftelijk per e-mail.
  3. Opdrachtgever is gehouden personeel van Dexterity Labs toe te staan de nodige werkzaamheden te verrichten, alsmede alle verdere redelijkerwijs van hem te verwachten medewerking te verlenen aan Dexterity Labs.

 

Art. 3 Preventief Onderhoud

  1. Dexterity Labs zal de Programmatuur regelmatig op Fouten controleren. Artikel 4 is van overeenkomstige toepassing indien hierbij Fouten worden geconstateerd.
  2. Versiebeheer van de software geschiedt op een externe locatie. Periodiek worden hier door backups opgeslagen van de laatste versie van broncodes c.q. software. Op deze manier borgt Dexterity Labs dat er altijd een laatste versie van de software voor Opdrachtgever beschikbaar is.
     

Art. 4 Correctief Onderhoud

  1. Indien zich een Fout voordoet, zal Dexterity Labs binnen de hierna genoemde periode na binnenkomst van een foutmelding aanvangen met het herstel van de Fout ('Reactietijd') en zal Dexterity Labs zich tot inspannen om de Fout binnen de aangegeven periode te herstellen.
  2. De werkzaamheden zullen ononderbroken – en bij Fouten van categorie I ook buiten de Service Uren – worden uitgevoerd en op de kortst mogelijke termijn worden voltooid.
  3. Tot de herstelwerkzaamheden behoort tevens het verstrekken van tijdelijke probleemoplossingen in de vorm van een programmaomweg of probleemvermijdende restrictie om de betreffende Fout te omzeilen. Dexterity Labs zal hiertoe eerst een verzoek indienen waarbij Dexterity Labs aangeeft wat de eventuele gevolgen van de tijdelijke probleemoplossing zijn voor de (functionaliteit van de) Programmatuur. Programmaomwegen of probleemvermijdende restricties zullen door Dexterity Labs slechts worden aangebracht na overeenstemming daartoe van de Opdrachtgever. Opdrachtgever zal zijn toestemming voor het aanbrengen van een tijdelijke probleemoplossing niet op onredelijke gronden weigeren.
     

Art. 5 Vernieuwend Onderhoud

  1. Dexterity Labs is verplicht om de mogelijkheid om de Programmatuur kwalitatief te verbeteren regelmatig te onderzoeken en Updates en Nieuwe Versies aan Opdrachtgever beschikbaar te stellen.
  2. Dexterity Labs informeert de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk over Updates en Nieuwe Versies, de inhoud en gevolgen hiervan voor de functionaliteit van de Programmatuur en aanpassingen in de Documentatie.
  3. Opdrachtgever zal Updates afnemen en installeren maar is niet verplicht Nieuwe Versies af te nemen. Bij het niet afnemen van Updates zal Dexterity Labs de voorgaande Versies blijven ondersteunen.
  4. Dexterity Labs zal alle probleemvermijdende restricties, programmaomwegen en overige tijdelijke maatregelen om Fouten op te lossen c.q. te omzeilen in een Update structureel oplossen.
  5. Updates en Nieuwe Versies zullen in ieder geval dezelfde functionaliteit bevatten als de oorspronkelijk aangeschafte versie van de Programmatuur, zodat de toepassingsmogelijkheden van de Programmatuur niet beperkt worden.
  6. Updates en Nieuwe Versies zullen geschikt zijn om op en/of in samenhang met de Apparatuur en/of door Dexterity Labs goedgekeurde programmatuur te functioneren.
  7. Dexterity Labs draagt er zorg voor dat de Updates en Nieuwe Versies zijn aangepast aan de dan geldende Nederlandse en Europese regelgeving.
     

Art. 6 Ondersteuning

  1. Ondersteuning kan slechts telefonisch, schriftelijk per e-mail of via Slack worden ingeroepen.
  2. Dexterity Labs zal zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen binnen 8 uur (op werkdagen tussen 9.00-17.00) na het indienen van een verzoek om Ondersteuning contact tot stand brengen tussen een specialist van Dexterity Labs en Opdrachtgever.
  3. Opdrachtgever heeft recht op 0 uren Ondersteuning per maand binnen de Onderhoudsvergoeding, tenzij anders overeengekomen. Voor het overige wordt de Ondersteuning op basis van nacalculatie aan Opdrachtgever in rekening gebracht.
     

Art. 7 Communicatie en Foutmelding

  1. Opdrachtgever zal zo spoedig mogelijk na het constateren van een Fout, storing of probleem in de Programmatuur Dexterity Labs daarvan in kennis stellen door melding van deze Fout middels het ticketsysteem dat Dexterity Labs aanbiedt. Dexterity Labs biedt ook een tweedelijns helpdesk aan waar zowel basis- als inhoudelijke vragen kunnen worden gesteld. Bij voorkeur wordt een Fout, storing of probleem tijdens Service Uren gemeld door middel van een e-mail naar: service@Dexterity Labs.nl, maar desgewenst kan ook contact opgenomen worden per telefoon op: 06-14436017.
  2. Fouten kunnen ook buiten de Service Uren worden gemeld bij Dexterity Labs door middel van een e-mail naar: <info@dexteritylabs.nl>.
  3. Indien een melding van een Fout telefonisch plaatsvindt, zal dit onverwijld door Opdrachtgever Schriftelijk (waaronder begrepen per e-mail) worden bevestigd, middels het ticketsysteem.
  4. Foutmeldingen kunnen alleen betrekking hebben op de huidige Update c.q. versie van de Programmatuur.


Art. 8 Plaats en Tijden Onderhoud

  1. Het Onderhoud aan de Programmatuur vindt in beginsel bij Dexterity Labs plaats. Werkzaamheden die redelijkerwijs niet bij Dexterity Labs kunnen worden verricht, vinden bij Opdrachtgever plaats, in welk geval Opdrachtgever zich verplicht om het personeel van Dexterity Labs toegang te verlenen tot de plaats waar de werkzaamheden dienen te worden verricht.
  2. Onderhoud kan plaatsvinden door middel van remote diagnose en -support. Dexterity Labs zal hiervoor de vereiste apparatuur en communicatiefaciliteiten ter beschikking stellen en de vereiste (software) licenties.
  3. De werkzaamheden zullen tijdens Service Uren worden verricht, met uitzondering van Correctief Onderhoud en Foutmeldingen voor categorie I Fouten.

Art. 9 Opleiding

  1. Dexterity Labs zal op Schriftelijk verzoek van de Opdrachtgever opleidingen verzorgen voor werknemers van Opdrachtgever met betrekking tot de werking en het gebruik van de Programmatuur.
     
  2. Partijen zullen te zijner tijd nadere Schriftelijke afspraken maken omtrent het opleidingsmateriaal, duur, niveau van de cursus, prijs en overige dan voor Partijen van belang zijnde zaken.
     

Art. 10 Communicatie

  1. Beide partijen wijzen een contactpersoon aan. De contactpersonen voeren viermaal per jaar, of zoveel vaker als nodig is, overleg over de uitvoering van deze Onderhoudsovereenkomst.
     

Art. 11 Implementatie en Acceptatie

  1. Dexterity Labs zal op verzoek van de Opdrachtgever de Update(s) en Nieuwe Versies als geleverd onder deze Onderhoudsovereenkomst implementeren tijdens Service Uren bij Opdrachtgever. Partijen zullen in overleg een planning voor de implementatie opstellen.
  2. De kosten van de implementatie komen voor rekening van de Opdrachtgever en worden op basis van nacalculatie berekend.
  3. Opdrachtgever is gerechtigd het resultaat van de door Dexterity Labs verrichte werkzaamheden aan een acceptatietest te onderwerpen. Fouten die Opdrachtgever op basis van een dergelijke test vaststelt, zullen door Dexterity Labs binnen de overeengekomen periodes kosteloos worden verholpen.
     

Art. 12 Duur en beëindiging Onderhoudsovereenkomst

  1. De Onderhoudsovereenkomst is aangegaan voor de duur van 1 jaar, ingaande op de datum van ondertekening van de Onderhoudsovereenkoms.
  2. Na verloop van de initiële duur zal de Onderhoudsovereenkomst stilzwijgend worden verlengd met éénzelfde periode onder gelijkblijvende voorwaarden, tenzij één van beide Partijen uiterlijk drie maanden voor het verstrijken van de initiële looptijd van de Onderhoudsovereenkomst Schriftelijk door middel van een aangetekende brief aan de andere Partij te kennen geeft geen verlenging te wensen
  3. De Onderhoudsovereenkomst kan door een Partij tussentijds worden beëindigd of gewijzigd met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden. De opzegging of wijziging dient Schriftelijk plaats te vinden en wel door middel van een aangetekende brief.
  4. Een Partij is gerechtigd de Onderhoudsovereenkomst te ontbinden indien de andere Partij jegens hem toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen onder deze Onderhoudsovereenkomst en de tekortschietende Partij, ook na Schriftelijke ingebrekestelling door de benadeelde Partij, nalaat binnen een redelijke termijn alsnog aan haar verplichtingen onder de Onderhoudsovereenkomst te voldoen. Indien zonder meer vaststaat dat de tekortschietende Partij niet meer aan haar verplichtingen onder de Onderhoudsovereenkomst kan c.q. wenst te voldoen, kan een ingebrekestelling achterwege blijven. De ontbinding dient Schriftelijk plaats te vinden door middel van een aangetekende brief
  5. Indien één der Partijen ten gevolge van overmacht gedurende een periode van zestig (60) dagen haar verplichtingen uit de Onderhoudsovereenkomst niet kan nakomen, heeft de andere Partij het recht de Onderhoudsovereenkomst Schriftelijk door middel van een aangetekende brief met onmiddellijke ingang buiten rechte te ontbinden, zonder dat daardoor enig recht op schadevergoeding voor de andere Partij ontstaat.
  6. Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, stakingen, ziekte van personeel, verlate aanlevering en tekortkomingen van door Dexterity Labs ingeschakelde derden en/of liquiditeits- c.q. solvabiliteitsproblemen.
  7. Een partij is voorts gerechtigd de Onderhoudsovereenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden – Schriftelijk door middel van een aangetekende brief indien één van de volgende omstandigheden zich voordoet:
    1. het faillissement van de andere partij wordt aangevraagd;
    2. de andere Partij in staat van faillissement wordt verklaard;
    3. aan de andere Partij (al dan niet voorlopig) surseance van betaling wordt verleend;
    4. de onderneming van de andere Partij wordt bëindigd of geheel of gedeeltelijk aan een derde overgedragen;
    5. de bijbehorende Licentieovereenkomst eindigt.
  8. Indien Dexterity Labs op het moment van ontbinding reeds prestaties ter uitvoering van de Onderhoudsovereenkomst heeft verricht, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichtingen van de Opdrachtgever geen voorwerp van ongedaan making zijn. Daarnaast kunnen Partijen in voorkomende gevallen recht hebben op vergoeding van hun schade door de andere Partij uit hoofde van andere bepalingen in de Onderhoudsovereenkomst.

 

Art. 13 Vergoeding en Facturering

  1. Als Onderhoudsvergoeding zal de Opdrachtgever maandelijks een bedrag voldoen dat overeenstemt met het overeengekomen Service level.
  2. Over de vergoeding verschuldigde belastingen, heffingen en andere bijkomende kosten zijn bij de vergoedingen genoemd in bovenstaande tabel inbegrepen, exclusief BTW.
  3. Dexterity Labs is niet gerechtigd de hoogte van de te betalen Onderhoudsvergoeding te wijzigen, met uitzondering van een jaarlijkse aanpassing aan het indexcijfer op basis van de CBS Consumentenprijsindex (CPI) van alle huishoudens met als basisjaar 2022 = 100.
  4. Dexterity Labs zal de door Opdrachtgever op basis van deze Onderhoudsovereenkomst te betalen bedragen die buiten de Onderhoudsvergoeding vallen op grond van nacalculatie deugdelijk gespecificeerd aan Opdrachtgever in rekening brengen.
  5. Facturering zal maandelijks plaatsvinden. Opdrachtgever zal facturen binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur aan Dexterity Labs voldoen.
  6. Indien Opdrachtgever van oordeel is dat een factuur niet correct is en om die reden de betaling van de gehele factuur of een gedeelte daarvan opschort, is Dexterity Labs niet gerechtigd zijn eigen prestaties onder deze Onderhoudsovereenkomst op te schorten. Dexterity Labs is in dat geval wel gerechtigd zekerheidstelling van Opdrachtgever te verlangen.
  7. De kosten van Nieuwe Versies zijn wel bij de Onderhoudsvergoeding inbegrepen.
     

Art. 14 Garantie

  1. Opdrachtgever garandeert dat hij bevoegd is om gedurende de looptijd van de Onderhoudsovereenkomst het overeengekomen Onderhoud te verrichten.
  2. Opdrachtgever garandeert dat hij over de juiste vaardigheden en organisatie beschikt om het overeengekomen Onderhoud te verrichten gedurende de looptijd van de Onderhoudsovereenkomst.
  3. Dexterity Labs garandeert niet dat de Programmatuur nimmer kleine gebreken vertoont, die het gebruik daarvan in de weg staan, onverminderd zijn verplichting tot herstel van zulke gebreken.
  4. De garantie vervalt indien Fouten veroorzaakt zijn doordat door of namens Opdrachtgever (i) zonder toestemming van Dexterity Labs wijzigingen in de Programmatuur zijn aangebracht, (ii) de Programmatuur onoordeelkundig is gebruikt, of (iii) de Programmatuur gebruikt is tezamen met programmatuur of apparatuur die niet is goedgekeurd door Dexterity Labs, tenzij deze Fouten ook zonder deze omstandigheden zouden zijn ontstaan.
  5. Dexterity Labs zal op verzoek van Opdrachtgever ook in de omstandigheden genoemd in artikel 14.4 onder (i), (ii) en/of (iii) zich inspannen om de Fouten in de Programmatuur te verhelpen. De kosten van dit herstel zullen worden gefactureerd op basis van nacalculatie.
     

Art. 15 Aansprakelijkheid

  1. Dexterity Labs is in het kader van de totstandkoming of uitvoering van de overeenkomst niet aansprakelijk behoudens in de gevallen hieronder genoemd en ten hoogste tot de daarbij vermelde limieten.
  2. Voor zover Dexterity Labs bij haar activiteiten afhankelijk is van de medewerking, diensten en leveranciers van derden, kan Dexterity Labs op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden voor welke schade dan ook voorkomend uit deze relaties met Dexterity Labs of het verbreken ervan ongeacht de schade ontstaat of zichtbaar wordt gedurende de relatie met Dexterity Labs.
  3. Dexterity Labs is niet aansprakelijk voor:
    1. fouten of tekortkomingen in het materiaal dat door Opdrachtgever ter hand is gesteld.
    2. misverstanden, fouten of tekortkomingen ten aanzien van de uitvoering van de overeenkomst indien deze hun aanleiding of oorzaak vinden in handelingen van Opdrachtgever, zoals het niet tijdig of niet aanleveren van volledige, deugdelijke en duidelijke gegevens/materialen.
    3. fouten of tekortkomingen van door of namens Opdrachtgever ingeschakelde derden.
    4. gebreken in offertes van toeleveranciers of voor overschrijdingen van prijsopgaven van toeleveranciers.
    5. fouten of tekortkomingen in het product indien Opdrachtgever, overeenkomstig het bepaalde in art. 2.5 zijn goedkeuring heeft gegeven, dan wel in de gelegenheid is gesteld een controle uit te voeren en daar geen gebruik van heeft gemaakt.
    6. fouten of tekortkomingen in het ontwerp of de tekst/gegevens, indien Opdrachtgever het tot stand brengen of laten uitvoeren van een bepaald(e) model, prototype of proef achterwege heeft gelaten, en deze fouten in een dergelijk(e) model, prototype of proef wel waarneembaar zouden zijn geweest.
    7. gebrekkig functioneren van het product binnen bijvoorbeeld nieuwe browser of os-versies die ten tijde van ontwikkeling van het product nog niet beschikbaar waren of die niet in de offerte gespecificeerd zijn;
    8. door haar verstrekte programmatuur op een andere wijze wordt gebruikt dan waarvoor zij is ontwikkeld of bestemd, noch indien de door haar verstrekte programmatuur door de Opdrachtgever of door derden is gewijzigd of aangevuld.
  4. Indien en voor zover Dexterity Labs aansprakelijk is, is Opdrachtnemer uitsluitend aansprakelijk voor aan hem toerekenbare, directe schade. Onder directe schade wordt enkel verstaan:
    1. redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
    2. de eventuele redelijke kosten noodzakelijk om een gebrekkige prestatie van Dexterity Labs aan de overeenkomst te laten beantwoorden;
    3. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van de directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
    4. Aansprakelijkheid van Dexterity Labs voor alle overige dan de hiervoor in lid 4 genoemde schade, zoals indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, verminkte of vergane gegevens of materialen, of schade door bedrijfsstagnatie, is uitgesloten
  5. De totale aansprakelijkheid van Dexterity Labs voor schade geleden door Opdrachtgever als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming door Dexterity Labs van haar verplichtingen onder de overeenkomst, is per gebeurtenis dan wel een reeks van samenhangende gebeurtenissen beperkt tot maximum waarvoor Dexterity Labs is verzekerd nl. bij beroepsfouten tot een bedrag van €500.000 en bij bedrijfsfouten tot €2.500.000.
  6. In geval van opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van Dexterity Labs, zulks te bewijzen door Opdrachtgever, komen de uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid te vervallen.
  7. Elke aansprakelijkheid vervalt door het verloop van één jaar vanaf het moment dat de opdracht is voltooid.
  8. Partijen kunnen alleen aanspraak maken op vergoeding van hun schade als bedoeld onder artikel 15.1 wanneer de benadeelde Partij de tekortschietende of onrechtmatig handelende Partij Schriftelijk in gebreke stelt en deze laatste Partij niet binnen de gestelde termijn is overgegaan tot nakoming c.q opheffing van de onrechtmatige situatie. De verplichting tot Schriftelijke ingebrekestelling vervalt indien nakoming of opheffing van de onrechtmatige situatie blijvend onmogelijk is.
  9. De aansprakelijkheidsbeperking van artikel 15.5 vervalt wanneer de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van de nalatige/onrechtmatig handelende partij;


Art. 16 Overdracht

  1. Het is Partijen niet toegestaan rechten en verplichtingen uit deze Onderhoudsovereenkomst aan een derde over te dragen, zonder voorafgaande Schriftelijke toestemming van de andere Partij.
  2. Indien Dexterity Labs bij de uitvoering van de SLA gebruik wil maken van de diensten van derden, hetzij in onderaanneming, hetzij door tijdelijke inhuur van personeel, dan zal zij daartoe slechts bevoegd zijn na daartoe vooraf verkregen schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever, welke toestemming niet op onredelijke gronden zal worden onthouden.
  3. In het geval Dexterity Labs voor de uitvoering van de overeenkomst overeenkomstig het bepaalde in artikel 11.1 gebruik maakt van derden dan wel tijdelijk inhuurt is Dexterity Labs volledig verantwoordelijk voor de in onderaanneming dan wel door tijdelijke inhuur te verrichten werkzaamheden en voor de derden zelf en zal als enige zorg dragen voor facturering hiervan.
  4. Opdrachtgever machtigt Dexterity Labs dat Dexterity Labs namens de Opdrachtgever handelend kan optreden richting de leveranciers van de ICT infrastructuur inzake de ICT infrastructuur voor zover dit nodig is voor de uitoefening van de dienstverlening en voor de duur van de SLA. Kosten hieruit voortvloeiend komen voor rekening van de Opdrachtgever.
     

Art. 17 Intellectuele eigendomsrechten

  1. Het bepaalde in de Dienstverleningsovereenkomst en algemene voorwaarden van Dexterity Labs met betrekking tot de intellectuele eigendomsrechten is van overeenkomstige toepassing op deze Onderhoudsovereenkomst.
  2. De intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot Updates, Nieuwe versies en de aangepaste Documentatie in verband met de door Dexterity Labs verrichte onderhoudswerkzaamheden, komen toe aan Dexterity Labs, tenzij anders overeengekomen.

 

Art. 18 Geheimhouding

  1. Partijen zullen alles in het werk stellen om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie van de andere Partij ter kennis of in handen van derden komt. Eén en ander geldt niet indien de aangewezen Partij aantoont dat bepaalde informatie reeds publiekelijk bekend is, anders dan door schending van deze geheimhoudingsverplichting.
  2. Het is Dexterity Labs niet toegestaan in advertenties, reclame-uitingen of anderszins binnen het kader van zijn marketingactiviteiten melding te maken van het feit dat Opdrachtgever één van zijn cliënten is, behoudens met voorafgaande Schriftelijk toestemming van Opdrachtgever.

 

Art. 19 Meerwerk

  1. Werkzaamheden of andere diensten die buiten de inhoud van de SLA vallen, zullen door Dexterity Labs uitsluitend worden verricht na daartoe van de Opdrachtgever opdracht te hebben ontvangen.
  2. Meerwerk zal door Dexterity Labs na voltooiing van meerwerkzaamheden apart worden gefactureerd. Een opdracht zal door Dexterity Labs alleen dan geaccepteerd kunnen worden indien deze opdracht gedaan is door de daartoe bevoegde contactpersoon van de Opdrachtgever.
  3. Verplichtingen ingevolge wijzigingen en meerwerk op de SLA, die overeengekomen zijn zullen geen langere looptijd kunnen hebben dan de einddatum van de SLA.
  4. Alle bepalingen in de SLA zijn ook van toepassing op meerwerk tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
  5. Oorzaken van meerwerk zijn:
    1. storingen veroorzaakt bij de Opdrachtgever door installatie van hardware en/of software door anderen dan Dexterity Labs.
    2. storingen veroorzaakt door het [tijdelijk] uitzetten van geïnstalleerde antivirus en firewall programma’s.
    3. storingen veroorzaakt door; calamiteiten zoals brand, inbraak en waterschade.
    4. storingen veroorzaakt bij de Opdrachtgever door derden zoals elektriciteit of datalijn storingen.
    5. storingen veroorzaakt door infecties en computervirussen.
    6. storingen veroorzaakt bij de Opdrachtgever door het onjuist functioneren van software van derden, veroorzaakt door deze partij.
    7. storingen veroorzaakt door het ontbreken van, of niet verlengen van, software licenties en/of service packs, of wanneer de apparatuur buiten de garantie van de leverancier valt.

 

Art. 20 Overige bepalingen

  1. De artikelen 15 (Aansprakelijkheid), 17 (Intellectuele eigendomsrechten), 18 (Geheimhouding) en 21 (Toepasselijk recht en Geschillenbeslechting) blijven naar hun aard van toepassing na beëindiging van deze Onderhoudsovereenkomst.
  2. De algemene voorwaarden van Dexterity Labs zijn aanvullend van toepassing.
  3. Indien één of meer van de bepalingen in deze Onderhoudsovereenkomst ongeldig, in strijd met de wet of onafdwingbaar zijn, laat zulks de geldigheid van de overige bepalingen onverlet. Partijen zullen in goed overleg onderhandelen over een nieuwe bepaling, ter vervanging van de ongeldige of niet afdwingbare bepaling, die zoveel mogelijk de strekking van de ongeldige of onafdwingbare bepaling volgt.
  4. Kennisgevingen die partijen op grond van de Onderhoudsovereenkomst aan elkaar doen, vinden schriftelijk plaats.
  5. Eventuele mondelinge toezeggingen en afspraken hebben geen werking, tenzij deze schriftelijk door Partijen zijn bevestigd.
  6. Partijen verklaren zich bereid gedurende de looptijd van de SLA zomede binnen één jaar daarna, elkaars medewerkers, die nauw betrokken zijn of waren bij het verrichten van diensten uit hoofde van de SLA niet in dienst te nemen, dan wel anderszins voor zich te laten werken, zonder overleg met de andere partij.
  7. Beide partijen zullen een contactpersoon en een vervangend-contactpersoon aanwijzen, die de contacten over de wijze van uitvoering van de overeenkomst zullen onderhouden.
  8. Wanneer zich bij de uitvoering van de SLA omstandigheden voordoen waarin de SLA niet voorziet, zullen partijen in gezamenlijk overleg trachten een oplossing te vinden welke past in de geest van de SLA en naar redelijkheid en billijkheid aan de belangen van partijen zoveel mogelijk recht doet.
  9. De Opdrachtgever garandeert dat zij naar beste weten alle essentiële informatie voor de uitvoering van de SLA tijdig aan Dexterity Labs verstrekt.
  10. Het door Partijen niet uitoefenen van enig recht of het niet aanwenden van enig rechtsmiddel houdt geen afstand van dat recht of rechtsmiddel in.
     

 

Art. 21 Geschillenbeslechting en toepasselijk recht

  1. De rechter van het arrondissement waar Dexterity Labs is gevestigd is bij uitsluiting bevoegd ter zake van ieder geschil tussen partijen dat verband houdt met de onderhavige Onderhoudsovereenkomst.
  2. Deze Onderhoudsovereenkomst wordt beheerst door Nederlands recht.